{gallery}2015/03/10/01{/gallery} Ove školske godine, zahvaljujući pozivu dr.sc. Ivice Puljka s Fakulteta elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje Sveučilišta u Splitu, učenici Gimnazije Vukovar, Gimnazije Matije Antuna Reljkovića Vinkovci, Gimnazije A.G.Matoša Đakovo i Isusovačke klasične gimnazije s pravom javnosti Osijek i studenti Odjela za fiziku Sveučilišta J.J.Strossmayera u Osijeku imali su jedinstvenu priliku sudjelovati u projektu Međunarodni istraživački dan za učenike koji je međunarodnog karaktera.
Od veljače do travnja ove godine na fakultetima i institutima diljem svijeta preko 10 000 srednjoškolaca provest će jedan dan poput znanstvenika analizirajući stvarne podatke prikupljene na najvećem i najsnažnijem sudarivaču čestica na svijetu "Large Hadron Collider" (LHC) smještenom na CERN-u (Europski laboratoriju za fiziku elementarnih čestica). Na Odjelu za fiziku Sveučilišta u Osijeku u subotu 7. ožujka, s početkom u 9h00, četrdesetak srednjoškolaca i studenata iz Đakova, Osijeka, Vinkovaca i Vukovara(Luka Namačinski, Marko Anđić, Filip Alerić, Petar Musa, Matej Kolak, Benedikt Mercvajler i Domagoj Prša) proveli su jedan radni dan poput znanstvenika na CERN-u. Međunarodni istraživački radni dan za učenike (International Masterclasses) započeo je predavanjima o programu istraživanja na CERN-u te metodi analize događaja sudara protona ubrzanih u LHC-u koji su snimljeni CMS (Compact Muon Solenoid) detektorom, nakon čega je uslijedila analiza podataka. Kulminacija ovog, po svemu za sudionike jedinstvenog radnog dana, je videokonferencija s CERN-om i drugim institutima radi prezentacije, usporedbe i diskusije rezultata analize koje su dobili učenici u drugim gradovima diljem Europe i svijeta koji su taj dan analizirali podatke.
Sudarivač čestica LHC fizičari koriste za studiranje najelementarnije građe materije. Istraživanja na CERN-u znatno unapređuju i produbljuju naše razumijevanje subatomskog svijeta, strukture i razvoja svemira. Rezultati istraživanja na CERN-u se prate s velikom pažnjom ne samo od strane fizičara već i široke javnosti. Međunarodni nastavni dan omogućuje srednjoškolcima da dožive iskustvo istraživanja na najdirektniji način. Naime, ideja vodilja programa je omogućiti učenicima iskustvo jednog stvarnog radnog dana znanstvenika. Učenici taj dan rade rame uz rame s znanstvenicima i mogu osjetiti kako je raditi moderna istraživanja u fizici.
U autentičnoj atmosferi učenici stječu uvid u međunarodnu organizaciju modernih istraživanja, a istovremeno i uče o subatomskim česticama kroz lako razumljive prezentacije fizičara direktno uključenih u istraživanja. Učenici analiziraju produkte sudara elementarnih čestica ubrzanih gotovo do brzine svjetlosti u 27 kilometara dugom kružnom LHC akceleratoru, snimljenih posebno izgrađenim detektorima. Četiri eksperimenta: ATLAS, CMS, LHCb i ALICE ustupila su svoje podatke za ovaj edukacijski program. Zanimljivo je da učenici mogu u podacima koje analiziraju, ponovo otkriti Higgsov bozon, elementarnu česticu otkrivenu prije dvije godine, a čije je otkriće prošle godine nagrađeno Nobelovom nagradom.
Znanstvenici u 200 sveučilišta i instituta u 40 zemalja ugostit će preko 10 000 srednjoškolaca. Globalna, svjetska razina ovog događanja odražava prirodu planetarne kolaboracije u eksperimentalnoj fizici elementarnih čestica, koja se najviše ostvaruje kroz CERN.
Završni dio događanja je video konferencija. Putem video veze s CERN-om-Švicarska i institucijama sudionicima u drugom zemljama, a u subotu su to bili Osijek-Hrvatska, Coimbra i Evora-Portugal i Gent-Belgija polaznici su prezentirati rezultate svojih istraživanja – baš onako kako to rade i fizičari u međunarodnim kolaboracijama.
Rezultate srednjoškolaca koji su se okupili u Osijeku, hrabro i samouvjereno, iznosili su Luka Namačinski, Gimnazija Vukovar i Jelena Janjić, Gimnazija M.A.Reljkovića, Vinkovci. Iako su ovo dvoje učenika tek drugi razred srednje škole i činjenica da su iznosili rezultate eksperimenta koji pripada gradivu četvrtog razreda gimnazije oduševila je organizatore koji su ih pozvali, nakon završene srednjoškolske naobrazbe, na studijske programe u kojima se studira fizika. Organizatori su pozvali sve učenike i njihove profesore na ponovni susret za godinu dana.
Sve u svemu, to je samo jedan mali dio atmosfere koji je vladao u subotu 7. ožujka 2015. na Masterclass danu.