Gradonačelnik Grada Vukovara Ivan Penava održao je konferenciju za medije na kojoj je predstavio Prijedlog zakona o poticanju ulaganja na području grada Vukovara, s konačnim prijedlogom zakona.


„Po prvi puta u povijesti Republike Hrvatske jedan je grad načinio prijedlog zakona. Također, niti jedan grad u državi nema zakon posvećen njemu kao jedinici lokalne samouprave. Motiv za izradu ovoga zakona je činjenica kako Zakon o obnovi i razvoju Grada Vukovara iz 2001. godine nije polučio ciljeve i efekte koje je trebao, a to je oporavak grada Vukovara u gospodarskom, demografskom i svakom drugom smislu," objasnio je gradonačelnik Penava ističući kako se više nije moglo čekati rasplet vukovarske teške situacije nego se gradska uprava angažirala i ponudila rješenje.

„Aktivnom ulogom željeli smo doprinijeti bržem oporavku gospodarstva te smo se upustili u stvaranje dokumenta koji prelazi kapacitete Grada Vukovara. Nismo željeli prozivati nikoga, a da prethodno nismo ponudili konkretno rješenje. Vukovar je u iznimno teškoj situaciji tako da smo predložili iznimno rješenje, a jednako tako očekujemo i iznimno razumijevanje i hitnu reakciju Vlade Republike Hrvatske," najavio je gradonačelnik Penava ističući kako očekuje da bi novi Zakon o Vukovaru trebao stupiti na snagu što prije, a nada se kako bi to trebalo biti do ljeta.

„Inzistiramo na hitnosti donošenja ovoga Zakona jer u njemu vidimo jedino rješenje za zaustavljanje odlaska stanovnika iz Vukovara. Nemoguće je ostvariti demografski oporavak bez onoga gospodarskog tako da ne postoji alternativa donošenju ovoga zakona. Alternativa je situacija u kojoj živimo danas i ona će nas dovesti potpunoj propasti Vukovara," istaknuo je gradonačelnik Penava apelirajući na Vladu da Vukovaru pruži još jednu priliku jer ju Vukovar zaslužuje.


Riječ je o sveobuhvatnom Prijedlogu zakona koji sadrži sve propisane elemente te je kao takav spreman za proceduru. Nositelj ovoga Zakona je Ministarstvo regionalnog razvoja i fondova Europske unije te se očekuje, a na tragu dobre suradnje s ministricom Žalac, kako će upravo kao nadležno ministarstvo doraditi i prirediti Zakon sukladno očitovanjima i drugih ministarstava te ga u vrlo kratkom vremenu pustiti u saborsku proceduru. Efekti po vukovarsko gospodarstvo, radna mjesta i naseljavanje trebali bi se osjetiti vrlo brzo nakon donošenja Zakona.


„Prema Izvješću Državne komisije za popis i procjenu ratne štete 1999. godine na području grada Vukovara procijenjena ukupna izravna šteta iznosi 9,5 milijardi kuna. Neizravne ratne štete barem su 4 puta veće od toga, tako da govorimo o iznosu od preko 40 milijardi kuna. Ratne gospodarske štete iznose 4,6 milijardi kuna što je gotovo 50% ukupno procijenjenih šteta. Najvažnija stavka Zakona o obnovi i razvoju grada Vukovara iz 2001. kojim je reguliran poseban status grada Vukovara bio je gospodarski oporavak te je u vidu toga imao i razvijene dobre mehanizme za poticanje ulaganja. Te smo mehanizme uveli i u novi Zakon. Posebne mjere potpore obuhvaćaju porezne potpore, potpore za doprinose i upravljanje nekretninama, ali novim se zakonom na potpore ne bi primjenjivalo pravilo o potporama male vrijednosti, tzv. pravilo de minimis koje je na snazi od ulaska u Europsku uniju," objasnio je gradonačelnik Penava ističući kako novi zakon o Vukovaru traži apsolutno izuzeće od navedenog pravila, a sukladno mehanizmu koji dopušta izuzeće u slučaju katastrofa, kako prirodnih tako i onih ratnih. Naime, pravilo o potporama male vrijednosti narušavalo je atraktivnost Vukovara za velike ulagače jer su njime bili ograničeni limitom korištenja potpora u iznosu od 200.000 eura u tijeku tri fiskalne godine.


Osim toga, novi zakon definira poduzetnika kao pravnu ili fizičku osobu koja na području Grada Vukovara samostalno trajno obavlja gospodarsku djelatnost radi ostvarivanja dobiti, proizvodnjom, prometom robe ili pružanjem usluga na tržištu. Takav poduzetnik ne bi plaćao porez na dobit ako zapošljava najmanje 10 radnika u radnom odnosu na neodređeno vrijeme koji imaju prebivalište i boravište na području grada Vukovara. Također, poduzetnik ne bi plaćao porez na dohodak od djelatnosti ako zapošljava najmanje pet radnika na neodređeno radno vrijeme koji imaju prebivalište i borave na području grada Vukovara. Jednako tako, poduzetnik ima pravo na povrat 50% plaćenih doprinosa za mirovinsko i zdravstveno osiguranje za svakog osiguranika koji ima zasnovan radni odnos kod poduzetnika i koji ima prebivalište i boravi na području grada Vukovara. Poduzetnici bi prema novome zakonu imali prednost u financiranju poslovanja pod jednakim uvjetima poticajnim mjerama Hrvatske banke za obnovi i razvitak i Hrvatske agencije za malo gospodarstvo, inovacije i investicije. Što se tiče upravnih i sudskih postupaka Vlada RH bi, na prijedlog Grada Vukovara, uz prethodno mišljenje središnjeg tijela nadležnog za upravni postupak, odnosno sudski, morala odrediti hitnost u postupanju u postupku potrebnom za poticanje ulaganja.


„Posebne mjere potpore koje se predlažu ovim Zakonom, za posljedicu bi imale zaustavljanje zaostajanja gospodarskog razvoja Grada Vukovara u odnosu na ostala područja u Republici Hrvatskoj. Mjere potpore osigurat će zadržavanje postojećih i stvaranje novih radnih mjesta kroz razvoj poduzetništva što će pridonijeti ostanku i naseljavanju stanovništva na području Grada Vukovara. Davanje na korištenje nekretnina kojih je nositelj prava vlasništva Republika Hrvatska Gradu Vukovaru omogućit će stavljanje u funkciju devastiranih nekretnina koje zbog nekorištenja dodatno propadaju te će tako omogućiti realizaciju novih projekata. Promjene zakonske regulative poboljšat će poduzetničku klimu i potaknuti razvoj malog i srednjeg poduzetništva koje je, zbog prijeratne orijentacije na velike sustave, nedostatno razvijeno," zaključio je gradonačelnik Penava apelirajući još jednom na hitnu i ažurnu reakciju Vlade RH.