Rad vukovarskih gimnazijalaca „Tehnologijom i inovacijama do održive budućnosti“ odabran je za posebno priznanje i nagrađivanje u sklopu natječaja “Nabaci ideju, fotku, rimu za bolju klimu!”.

Natječaj su organizirali partneri u okviru projekta Mreža za edukaciju, tranziciju, adaptaciju i razvoj: METAR do bolje klime a u periodu od 10. siječnja 2023. do 13. ožujka 2023. svoje su radove mogli prijaviti učenici svih osnovnih i srednjih škola te učeničkih domova na području Republike Hrvatske.

Ukupno je zaprimljeno 205 radova koje je izradilo oko 480 učenika i učenica uz podršku od približno dvjestotinjak mentora i mentorica. Cilj je natječaja promicanje obrazovanja o klimatskim promjenama i obrazovanja za izgradnju i jačanje održivih lokalnih zajednica te poticanje djece i mladih na promišljanje odnosa čovjeka prema klimi i okolišu. U svojim su radovima učenici i učenice izrazili viđenje odnosa čovjeka prema okolišu i klimi kroz pitanja: U kakvom okolišu živim?, Kakav okoliš želim?, Kako klimatske promjene utječu na naš život?, Što mogu učiniti za ublažavanje posljedica klimatskih promjena i očuvanje bioraznolikosti?, Kako se mi kao društvo možemo bolje prilagoditi klimatskim promjenama? te Kako zamišljam održivu budućnost?

Natječaj je organiziran u okviru trogodišnjeg projekta „METAR do bolje klime“ kojeg financira Europska unija kroz Europski socijalni fond. Nositelj projekta je udruga DOOR (Društvo za oblikovanje održivog razvoja), a partneri su Grad Zagreb, Fakultet elektrotehnike i računarstva Sveučilišta u Zagrebu, Institut za društvena istraživanja u Zagrebu, Terra Hub, Eko-Zadar, Brodsko ekološko društvo, Institut za političku ekologiju, Zelena akcija, Zelena Istra i Forum za slobodu odgoja.

Povjerenstvo u sastavu predstavnika konzorcija METAR do bolje klime: Društvo za oblikovanje održivog razvoja, Eko Zadra, Zelene Akcije i Foruma za slobodu odgoja odabralo je tri škole za posebno priznanje i nagrađivanje, među kojima je Gimnazija Vukovar i rad vukovarskih gimnazijalaca!

Učenici su uz pomoć mentora Sanje Pavlović Šijanović i Davora Šijanovića izradili tehnološko rješenje kojim doprinose ostvarivanju globalnih ciljeva održivog razvoja istovremeno potičući razvoj empatije prema okolišu i svijesti o potrebi i važnosti održivog djelovanja. Autori rada: Hrvoje Sovar, Lara Šijanović, Fran Hutinec i Blanka Bučko, tijekom svog srednjoškolskog obrazovanja aktivno djeluju u svojoj zajednici i svojim tehnološkim rješenjima promiču pozitivne promjene kojima nastoje ublažiti djelovanje klimatskih promjena te promovirati pozitivan odnos prema okolišu. U svojoj su prijavi stoga i naveli smisao i razloge projektne aktivnosti: “Stvaranjem tehnoloških održivih rješenja razvijamo empatiju prema okolišu i svijest o potrebi i važnosti za održivim razvojem, što je iznimno važno kako bi svi zajedno (p)ostali odgovorni građani danas za sutra!”

Cjelokupni program i svečanost dodjele nagrada upriličeni su 21. travnja 2023. povodom obilježavanja Dana planeta Zemlje, u Zagrebu, na Fakultetu elektrotehnike i računarstva. Nagrađenim učenicima, mentorima i gostima prigodnim su se riječima obratili prof. dr. sc. Vedran Bilas - dekan Fakulteta računarstva i elektrotehnike (TBD), Miljenka Kuhar – izvršna direktorica Društva za oblikovanje održivog razvoja i Eli Pijaca Plavšić – voditeljica programa Unaprjeđenje poučavanja, Forum za slobodu odgoja nakon čega je uslijedilo predstavljanje Projekta METAR do bolje klime - Mreža za edukaciju, tranziciju, adaptaciju i razvoj te svečana dodjela nagrada učenicima nagrađenim u okviru natječaja “Nabaci ideju, fotku, rimu za bolju klimu!” Dio vremena osiguran je za okrijepu, stjecanje novih poznanstava i razmjenu ideja među sudionicama, nakon kojega su uslijedile dvije, učenicima iznimno zanimljive radionice. Radionicu o obnovljivim izvorima vodili su dr. sc. Goran Grdenić (FER) i dr. sc. Ninoslav Holjevac (FER) a radionicu STEM obrazovanje za budućnost Matija Eppert (DOOR), kojima su pobudili zainteresiranosti djece i mladih za pružanje vlastitog doprinosa u rješavanju problematike urbanih sredina budućnosti.

Dan obilježen brojnim događanjima donio je učenicima ne samo nova poznanstva, već i nova znanja i iskustva, dok su osvojena nagrada i priznanje dodatno potaknuli njihovu motivaciju i želju za daljnjim aktivnostima u stvaranju novih održivih rješenja.

Značaj i važnost cjelokupne inicijative, natječaja i završnog događanja ogleda se u doprinosu razvoju i promicanju održivosti u društvu, posebice među djecom i mladima. Uloženi trud, vrijeme, rad i postignuti rezultati pokazatelj su želje i spremnosti djece i mladih za pokretanje pozitivnih promjena u vlastitoj okolini te preuzimanje odgovornosti za održivo djelovanje što je zasigurno važan korak u stvaranju održivijeg i boljeg društva za sve nas.