U Gradskoj knjižnici Vukovar, 22.3.2024. održana je LEGO STEAM radionica okupivši sudionike svih dobnih skupina kako bi kroz igru s LEGO kockicama istražili različite koncepte znanosti, tehnologije, inženjerstva, umjetnosti i matematike.
Lego kockice bezvremenska su inspiracija djece diljem svijeta. Njihova jednostavnost i modularnost omogućuje neograničenu kreativnost čineći ih neodoljivim izvorom igre i zabave za djecu svih uzrasta. Osim što pružaju sate i sate zabave, lego kockice koristan su alat za učenje. Kroz igru s lego kockicama, djeca razvijaju brojne vještine, uključujući prostornu percepciju, logičko razmišljanje, vještine rješavanja programiranja, algoritamski način razmišljanja, timski rad i suradnju. Integracija lego kockica u obrazovni proces omogućuje učenje stjecanjem praktičnog iskustva te potiče istraživački duh i kritičko razmišljanje.


U sklopu radionice, polaznici su rješavali 3 zadatka. U prvom zadatku, polaznike je dočekao labirint izgrađen od lego kockica i niz naredbi ispisanih na papirićima. Polaznici su dobiveni niz naredbi (početak, kraj, skreni lijevo, skreni desno, idi naprijed, ako je, onda, inače, za….) trebali posložiti u ispravan redoslijed kako bi odabranu figuricu izveli iz labirinta. Kroz ovaj su zadatak, polaznici usvajali osnovne konstrukcije programiranja poput slijeda radnji, grananja i ponavljanja. Naučili su pravilno organizirati korake (naredbe) kako bi figuricu izveli iz labirinta, istraživali su različite putove kroz labirint i razvijali strategije za rješavanje problema. Vježbali su interpretaciju pisanih uputa i njihovu primjenu u konkretnom kontekstu, što je važno za razvoj logičkog razmišljanja i analitičkih vještina.


U drugom su zadatku, polaznici dobili niz naredbi ispisanih na papirićima a koje su služile kao temelj za izgradnju vlastitog labirinta. Kako bi uspješno konstruirali labirint prema zadanim naredbama, morali su pažljivo pratiti grananje, slijed i ponavljanje. Primjerice, ispitivali su uvjete poput "ako je zid s lijeve strane, onda za n koraka idi naprijed, inače skreni desno „ i slično. Ispitivanje uvjeta potiče razvoj sposobnost logičkog razmišljanja i planiranja unutar prostornih ograničenja labirinta.


U trećem zadatku radionice, sudionici su izrađivali vlastite kreacije vozila te ih potom pokretali pomoću balona. Nakon što su izgradili svoja vozila, uslijedio je ključni korak - pokretanje pomoću balona. Pritisak unutar balona stvoren je napuhivanjem, a otpuštanjem zraka iz balona stvarala se sila koja je gurala vozila prema naprijed. Kroz ovaj su proces, istraživali kako promjene u količini napuhanog zraka u balonu utječu na udaljenost koju će vozilo prijeći te spoznali kako veća količina napuhanog zraka rezultira većom silom i većim pomakom automobila, dok manja količina zraka rezultira manjom silom i manjim pomakom. Ujedno istraživali su i kako različite karakteristike samih vozila, poput težine ili oblika, utječu na brzinu i udaljenost koju će vozilo prijeći. Ovaj jednostavan eksperiment s LEGO vozilima omogućio je sudionicima da praktično iskuse osnovne principe Newtonovih zakona gibanja, istražujući kako se sile i kretanje očituju u stvarnom svijetu.


Nakon uspješno riješenih zadataka, uslijedila je faza kreativne slobode. Polaznicima je dana potpuna autonomija u izradi funkcionalnih LEGO kreacija. Bez zadanih ograničenja ili specifičnih uputa, mašta je postala temeljni pokretač raznovrsnih ideja. Od jednostavnih vozila do složenih konstrukcija, svaki je objekt bio jedinstven izraz kreativnosti i inovacije. Kroz ovu su fazu polaznici razvijali vještine u manipulaciji LEGO dijelovima kao i samopouzdanje u vlastite sposobnosti stvaranja i rješavanja problema. Ova je aktivnost pružila priliku za neograničeno istraživanje i otkrivanje vlastitih interesa u STEM području.

Sadržaj radionice osmislili su nastavnici vukovarske gimnazije Sanja Pavlović Šijanović, Antonija Milić i Davor Šijanović. Kroz interaktivne su zadatke, polaznici istraživali nove koncepte iz područja znanosti, tehnologije, inženjerstva, umjetnosti i matematike, primjenjujući ih u praksi kroz izgradnju labirinta, vozila i vlastitih funkcionalnih kreacija. Radionica je potaknula znatiželju polaznika, razvijala njihovu kreativnost i suradnički duh. Kroz radionicu istaknuta je važnost igre kao sredstva učenja pri čemu LEGO kockice mogu biti izvrstan alat za obrazovanje. Na kraju radionice, svi su se složili da bi rado ostali još malo, gradeći i istražujući nove ideje s LEGO kockicama.